Waar we voor staan

De Molenberg is een kleine openbare school. Op onze school voelen kinderen en ouders zich welkom. Betekenisvol leren en ontdekken vinden wij belangrijk.  Hierdoor worden onze leerlingen actief betrokken bij de lessen. Wij zijn een school met ruimte voor ideeën en aandacht voor het individu. Uw kind wordt gezien.

Onze visie is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

  • Leren op ontwikkeling 
  • Thematisch leren
  • Zelfstandig leren, samen leren en samen leven
  • Talentontwikkeling
  • Ondernemend leren

Wat is de missie of visie van de Molenberg en hoe draagt de school die uit?

Kinderen van nu groeien op in een tijd waarin grote veranderingen in snel plaatsvinden. Binnen de digitale samenleving is het belangrijk dat leerlingen hun weg vinden in de overvloed aan informatie. Hoe leren kinderen de informatie te filteren en om te zetten in kennis? Hoe kunnen we deze nieuwe ontwikkelingen stroomlijnen voor de kinderen?
Op De Molenberg pakken we dit aan door een rijke leeromgeving te creëren waarin we streven naar ‘leren op maat’. Omdat we uitgaan van het gegeven dat ieder kind talent heeft, verschaffen we voor elke leerling de voorwaarden om zijn of haar specifieke talent te ontdekken en te ontplooien. Vanaf leerjaar 5 kiezen de leerlingen één keer per week een workshop tijdens het talentuur. Ons onderwijs sluit aan bij de belevingswereld van kinderen. Hiervoor bieden we schoolbreed thematisch Jeelo- onderwijs aan. Jeelo biedt onderwijsleerlijnen in projecten. Het betekent dat rekenen, lezen, schrijven en bijvoorbeeld de creatieve vakken zoveel mogelijk aansluiten een onderwerp. Het leren heeft en krijgt daardoor meer betekenis: de reken- en leesvaardigheden worden toegepast bij het project, zodat de kinderen ervaren dat rekenen en lezen handig is. Leren wordt zinvol op de Molenberg.

Ouderbetrokkenheid

Een goede samenwerking met de ouders is van essentieel belang voor het schoolsucces van het kind. De ouders kennen hun kind het beste om die kennis met de leerkracht te delen vindt in de eerste schoolweken een zogenaamde. "omgekeerde oudergesprek" plaats. De ouder leert de nieuwe leerkracht kennen en vertelt daarbij over hun kind. Aan de hand van het gesprek kan de leerkracht aansluiten bij het kind. Bij gesprekken over extra begeleiding en zorg spreken wij van een zgn. driehoek; Ouder, kind en school zoeken samen naar de beste aanpak voor het kind. Dit is zowel bij zorg als er sprake is van achterstand als bij zorg in een voorsprong in de ontwikkeling. Op welke manier worden ouders geïnformeerd? Ouders kunnen de ontwikkeling van hun kind digitaal volgen. Ouders ontvangen hiervoor de inlogcodes om Jeelo en Gynzy Kids (rekenen, spelling en woordenschat) te kunnen zien. Ouders zijn iedere dag op de hoogte wat uw kind op school doet. Bovendien hebben ouders zicht op de behaalde resultaten. Hierdoor hebben alle partijen zoals het kind, de ouders en de leerkracht de verantwoordelijkheid om tijdigeen signaal af te geven als iets niet naar wens verloopt. Twee keer per jaar krijgen de leerlingen een portfolio meenaar huis waarin het complete beeld van het kind wordt weergegeven; de resultaten, de ontwikkeldoelen en de successen waar de kinderen trots op zijn.